SUDUT PIDATO HEDONISME



7 November 2012, Dataran Masjid Sultan Ismail UTM - Persatuan Mahasiswa Islam telah bekerjasama dengan Pro-mahasiswa UTM telah mengadakan satu sudut pidato bagi menolak budaya hedonisme. Sudut pidato itu telah dipengerusikan oleh saudara Muhammad Amin bin Muhammad Iskandar.



Pemidato yang pertama iaitu saudara Muhammad Khalid bin Mohd Jali, Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UTM telah menerangkan apakah itu budaya hedonisme yang boleh dirumuskan budaya yang bertuhankan nafsu. Beliau juga telah mengingatkan kembali agenda yahudi untuk melemahkan umat Islam melalui 4S dan 4F. 4S itu ialah (Songs-Lagu, Sex-Seks, Smoke-Rokok dan Sport-Sukan) dan 4F  (Fun-Hiburan, Female-Wanita, Fashion-Fesyen, Food-Makanan)




Sudut pidato diteruskan dengan menampilkan saudara Ahmad Afifi bin Mohammad Lotfi yang merupakan wakil Pro-Mahasiswa. Di dalam pidato beliau banyak menekankan mengenai kelakuan remaja di masa kini yang terlalu suka berhibur mensia-siakan perjuangan nenek moyang kita yang berusaha untuk menyebarkan Islam dan memerdekan bumi Malaysia. Beliau juga memesan jika kadar hiburan di kampus kita terutamanya dan luar kampus amnya tidak dikekang dengan pengisian ilmu maka tidak mustahil masyarakat akan datang akan lebih teruk daripada masyarakat kini.




Pemidato terakhir ialah saudari Nurul Nabila binti Mohd Fadzil yang juga daripada Pro-Mahasiswa telah menyampaikan pidato beliau dengan isi-isi yang bernas. Beliau membentangkan rekod penangkapan khalwat oleh Jabatan Agama Islam Selangor(JAIS) yang dilakukan pada bulan kemerdekaan Malaysia. Di sini beliau menekankan betapa rosak akhlak sekelompok masyarakat kini yang menyambut kemerdekaan dengan segala macam kemungkaran walhal generasi sebelum ini telah bergadai nyawa untuk memperoleh kemeradekaan.


Kemudian saudara Ibrahim ketua Pro-Mahasiswa UTM telah membuat satu resolusi daripada sudut pidato ini dengan menggesa HEMA untuk menyegerakan cadangan sidang meja bulat untuk membincangkan mengenai dasar kebudayaan unversiti agar setiap pengajur program di dalam universiti dapat menjadikannya sebagai satu panduan dalam menjalankan program. Di akhir pidato saudara Amin Iskandar menekankan agar setiap persatuan, kelab, jawatankuasa kolej mahasiswa(JKM), Pejabat Hal Ehwal Mahasiswa dan Alumni(HEMA), pengawal keselamatan dan semua organisasi di dalam universiti untuk berganding bahu menyelesaikan masalah hedonisme di dalam universti.


Semoga usaha sudut pidato ini dapat membuka hati mahasiswa dan staf UTM khususnya dan masyarakat umumnya mengenai kepentingan menolak hedonisme dalam budaya hidup kita.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...