Manifesto Umum ProMahasiswa UTM - Kebajikan

Our UTM is Our Responsibility

Kebajikan adalah suatu usaha untuk memastikan mahasiswa sentiasa berada dalam kedudukan yang baik terutamanya dari segi mental, fizikal dan persekitaran. Dalam usaha menyokong gagasan NC untuk menjadi Research University, kebajikan mahasiswa haruslah ditekankan agar usaha ini dapat berjalan dengan lancar.

Oleh itu, kami pro-mahasiswa akan memperjuangkan hak kebajikan mahasiswa dari segi:

Kewangan. Yuran pelajar perlu dikaji semula di peringkat pentadbiran. Ini kerana pelajar dikenakan yuran kolej yang tidak selaras atas alasan kedudukan kolej yang terletak di lingkaran dalam atau di lingkaran luar. Kolej yang berada di lingkaran dalam dikenakan yuran asrama yang lebih mahal berbanding dengan kolej yang berada di lingkaran luar dengan perkiraan RM4.50 untuk bilik double di lingkaran dalam dan RM3.50 untuk bilik double di lingkaran luar. Selain itu, pelajar juga diminta untuk menjelaskan yuran pengangkutan / bas. Keadaan ini berbeza dengan yuran di UTMKL yang mana pelajar dikenakan RM3/sehari untuk bilik double dengan kemudahan bilik air dan keadaan bilik yang lebih selesa berbanding di UTM Skudai. Persoalannya, berbaloikah yuran yang dikenakan ke atas pelajar atas perkhidmatan yang diberikan? Ini kerana UTMKL yang didirikan di atas tanah sewa dikenakan yuran yang lebih rendah berbanding dengan pelajar di UTM Skudai yang berada di tempat sendiri dikenakan yuran yang lebih mahal.

Pembayaran yuran untuk perkhidmatan internet sebanyak RM20/sem. Kemudahan WIFI merupakan satu perkhidmatan yang penting kepada mahasiswa untuk memudahkan mahasiswa mendapatkan maklumat dan bahan-bahan tugasan. Namun, perkhidmatan WIFI di dalam UTM masih berada di tahap yang kurang memuaskan kerana tidak semua kawasan mendapat coverage WIFI yang secukupnya. Jika di kaji dari pembayaran yuran internet, seorang pelajar dikenakan RM20/sem. Dan jumlah pelajar di dalam UTM mencecah hampir 22,000 orang. Dari perkiraan pembayaran ini, pihak pentadbiran mendapat RM440,000 untuk satu semester. Dan dalam setahun pembayaran yuran untuk perkhidmatan WIFI yang diterima mencecah hampir 1 juta. Namun, perubahan perkhidmatan WIFI masih di tahap yang sama. Adakah berbaloi RM20 yang di bayar setiap semester jika di bandingkan dengan penggunaan broadband jenis topup seperti DIGI?

Selain itu, UTM juga menyediakan bantuan kewangan samada dalam bentuk pinjaman atau dermasiswa untuk kebajikan mahasiswa. Namun, tempoh untuk pemprosesan permohonan bantuan kewangan tersebut mengambil masa yang lama. Oleh itu, perlunya usaha untuk menggesa pihak pentadbiran (bendahari) mempercepatkan proses pemohonan pinjaman. Ini kerana tujuan bantuan kewangan disediakan adalah bagi meringankan bebanan pelajar dari segi kewangan. Jika pemprosesan pemohonan ini mengambil masa yang lama, dimanakah peranan kebajikan untuk mahasiswa? Ini kerana masalah kewangan boleh menjadi punca kepada masalah sosial terutamanya di kalangan siswi seperti bekerja part-time sebagai pelayan kelab malam, pelacuran dan sebagainya.

Kedua, keselamatan. Keadaan keselamatan di UTM masih berada di tahap terkawal. Namun terdapat beberapa kesalahan yang menyebabkan tindakan tatatertib AUKU dikenakan seperti kes bercumbu, skodeng @ meneropong ke asrama siswi dan sebagainya. Di antara sebab terjadinya keadaan ini ialah kedudukan asrama siswa dan siswi yang berdekatan. Jika dilihat kes di atas hanyalah beberapa kes yang berjaya di kesan dan di ambil tindakan sedangkan jumlah sebenar kes seperti ini tidak dapat di kesan sepenuhnya. Persoalannya, dimanakah tahap keselamatan mahasiswa terutamanya siswi di dalam UTM? Dan kenapa pencegahan tidak dilaksanakan? Oleh itu, pengkajian semula penempatan asrama siswa dan siswi terutamanya di kolej yang menempatkan kedua-dua gender perlu dilakukan. Di samping menambah bilangan mak guard dan pak guard untuk diletakkan di setiap kolej untuk memastikan keselamatan terkawal terutamanya di waktu malam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...