Pro-M Edar Petisyen Pemurnian Pilihanraya Kampus (PRK)



Di atas kesedaran untuk mempertahankan ketinggian martabat budaya ilmu Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan demi menjamin suasana demokrasi tulen subur di perbukitan ilmu ini, maka kami mewakili seluruh Mahasiswa yang berdaftar sebagai pelajar Universiti Teknologi Malaysia menuntut 6 atau salah satu daripada perkara berikut dijalankan dan dikuatkuasakan dengan tegas oleh pihak pentadbiran.
1. Menukar nama Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) kepada Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM).
2. Mewujudkan Majlis Pengenalan Calon.
3. Menuntut agar calon dibolehkan untuk menggunakan motto dan cogankata untuk berkempen.
4. Menuntut agar semua calon yang bertanding dalam PRK diberikan kebebasan untuk berkempen di mana-mana tempat.
5. Menggesa agar calon diberikan kebebasan untuk menghasilkan poster sendiri mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan oleh pihak Urusetia Pemilihan MPM.
6. Pengetua kolej tidak boleh terlibat sama sekali dalam urusan Pilihan Raya Kampus (PRK) dengan erti kata lain, mempengaruhi, mengugut, dan menakut-nakutkan mahasiswa.

Semua mahasiswa/i dialu-alukan untuk menandatangani petisyen tuntutan pengembalian hak mahasiswa ini yang akan menemui anda di bilik-bilik kuliah masing-masing. Gunakanlah hak kebebasan bersuara yang telah dijamin dalam Perkara 10 (a) Perlembagaan Persekutuan. Jangan gentar dan takut akan bayang-bayang sendiri kerana nilai mahasiswa hanya laku selama 3 atau 4 tahun kita di Universiti. Jadi, gunakanlah nilai mahasiswa yang mahal harganya itu untuk kita berdemokrasi secara bebas dan berpilihanraya secara adil dan bersih.

*petisyen ini mula diedar oleh sukarelawan pro-mahasiswa bermula 21 disember 2009

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...