Pro-Mahasiswa UTM sertai kerja amal

SKUDAI 20 Dis - Pro-Mahasiswa UTM hari ini telah menyahut seruan Naib Canselor, Prof. Dato’ Zaini bin Ujang untuk melahirkan mahasiswa berkemahiran insaniah dan prihatin terhadap sosial apabila seramai lebih 80 orang mahasiswa turun padang untuk menyertai program Kerja Amal di sekitar Skudai.

Kerja Amal yang bermula sejak semalam bertujuan untuk mengumpul dana sempena Pilihanraya Kampus 2010. Ia juga merupakan suatu inisiatif Pro-Mahasiswa untuk meningkatkan kemahiran komunikasi, kepimpinan serta semangat kerja berpasukan dalam kalangan mahasiswa kampus.

Selain itu, Pro-Mahasiswa UTM berusaha untuk menghasilkan mahasiswa yang cuba memahami dan mengambil kira hal kemanusiaan sejagat dan kepentingan masyarakat dalam kehidupan mereka.

Para peserta telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil yang bertindak melawat rumah-rumah masyarakat setempat untuk membantu dengan kerja-kerja harian dan diberi upah mengikut budi bicara tuan rumah. Antara kerja-kerja yang telah dilakukan oleh peserta adalah mencuci kereta, mengemas rumah, mencabut rumput dan menyapu sampah.

Seorang peserta yang hanya ingin dikenali sebagai Muhammad berkata, “Saya ingin memuji usaha keras Pro-Mahasiswa yang berpenat-lelah dan berdikari untuk mengumpul dana tanpa bantuan mana-mana pihak.”

Katanya lagi, “Ini merupakan suatu pengalaman baru bagi saya dan tidak mungkin akan dilupakan. Perasaan saya bercampur baur antara kagum dan bangga melihat sahabat-sahabat yang tidak mengenal erti putus asa memberi salam dari rumah ke rumah untuk mencari kerja untuk dilakukan. Masyarakat setempat juga amat peramah dan menyambut kami dengan tangan terbuka tanpa sekelumit rasa syak wasangka.”

Kerja Amal telah mencatatkan pengumpulan dana sebanyak hampir RM 6,000 dalam masa hanya dua hari. Kejayaan untuk mengumpul dana sebanyak ini merupakan suatu titik tolak bagi Pro-Mahasiswa UTM untuk menghadapi Pilihanraya Kampus 2010 yang bakal berlangsung pada awal Januari nanti. - ADH

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...