ASPIRASI Menghadapi Krisis Identiti !!!



Kuala Lumpur – Kumpulan mahasiswa yang digelarkan dengan ASPIRASI yang pro kepada HEP dan kerajaan kini menghadapi krisis identiti untuk menghadapi Pilihanraya Kampus yang dijangka berlangsung pada pertengahan bulan Januari 2009.

Kumpulan ini ingin bertukar nama adalah disebabkan beberapa faktor yang jelas Iaitu :

a) Tindakan Saiful Bukhari yang merupakan produk ASPIRASI di kampus manjadi bahan politik kerajaan dengan membenarkan dirinya dipergunakan dalam kes liwat bersama Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

b) Berlakunya tsunami politik dalam Pilihanraya Umum ke-12 yang merupakan gelombang perubahan.

c) ASPIRASI sudah tidak mempunyai matlamat jelas dalam membawa mahasiswa kemana arah tujunya.

Oleh yang demikian, kumpulan ini telah bertukar nama untuk memberikan nafas baru dalam perjuangan mereka. Modus operandi dan warna tema adalah sama sepertimana GAGASAN yang dahulu iaitu berwarna kuning. Antara sebab utama “rebranding” nama ini adalah untuk mengelirukan mahasiswa khususnya mahasiswa tahun pertama tentang kewujudan Pro-Mahasiswa dan ASPIRASI

Sebelum daripada ini, Pro-Mahasiswa di 2 kampus utama iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Sains Malaysia (USM) telah menerima tawaran daripada ASPIRASI supaya diberikan kerusi samarata supaya tidak diadakan Pilihanraya Kampus. Ini adalah tindakan terdesak daripada ASPIRASI dalam menghadapi Pilihanraya Kampus akan datang.

Menurut Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Saudara Norazali Zainuddin mengajak kepada penyakong Pro-Mahasiswa supaya tidak keliru dengan jelmaan ini yang sama seperti ASPIRASI yang lama. Mengulas tawaran kerusi daripada pihak ASPIRASI, beliau menyatakan tindakan ini sendiri mematikan demokrasi kampus dalam pemilihan majlis perwakilan malah tindakan terdesak ini dilakukan adalah semasa ASPIRASI goyah dan mengambil kesempatan ketika kedudukan mereka tidak stabil. Beliau memohon agar Pro-mahasiswa setiap kampus bersiap siaga dalam menghadapi pilihanraya kampus yang akan menjelang. Kemungkinan besar Pilihanraya Kampus bertembung hebat walaupun dalam masa yang sama di peringkat nasional berlakunya Pilihanraya Kecil P036 Kuala Terengganu.

Diambil daripada http://razalizaidin.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...