Isu arah kiblat di Pesta Konvo

Hari ini masuk hari ke-6 Pesta Konvo ke-43 UTM berlangsung dengan jayanya. Meskipun dalam keadaan cuaca yang tidak menentu beberapa hari ini, pengunjung tidak putus-putus datang untuk memeriahkan lagi suasana tidak kira dari luar mahupun dalam UTM sendiri. Namun, dek kerana timbulnya satu dakwaan berhubung arah kiblat di tapak Pesta Konvo, sedikit mencalar prestasi Pesta Konvo kali ini.

Berhubung isu ini, pihak Pro-M mendapat maklumat bahawa salah seorang pengunjung telah membuat laporan kepada AJK Pesta Konvo mengenai arah kiblat di surau tapak Pesta Konvo. Beliau keliru dengan arah kiblat berkenaan kerana sebelum ini UTM pernah menganjurkan solat hajat untuk Palestin di padang kawad, namun arah kiblatnya berbeza. Pihak Pro-M juga telah meneliti keadaan dan mengesahkan kebenaran dakwaan tersebut.



Walau bagaimanapun, difahamkan bahawa AJK Pesta Konvo yang menerima laporan tersebut bersikap acuh tak acuh dalam hal ini dengan memberikan alasan yang langsung tidak boleh dijadikan hujah! AJK terbabit beralasan bahawa sejak dari dulu arah kiblat adalah ke arah itu, iaitu mengikut arah surau tapak konvo.



Sejak dari dulu sehingga ke hari ini, langsung tiada usaha diambil untuk memastikan kesahihan arah kiblat yang sebenar di surau tapak Pesta Konvo. Justeru itu, pihak Pro-M menggesa agar pihak pentadbiran UTM prihatin terhadap isu ini. Walau sehebat manapun Pesta Konvo yang dianjurkan, namun andai terdapat sedikit isu yang selama ini dipicingkan, bagaimana hendak mendapat berkat dari Allah? Jangan hanya berbangga dengan slogan “Kerana Tuhan Untuk Manusia".

Meskipun isu ini dilihat agak minor, namun mengundang implikasi yang sangat besar. Sejak sekian lama, sudah berapa ramai orang yang solat di situ? Dan berapa berat pula dosa yang perlu ditanggung andai tiada tindakan segera diambil?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...