Bagaimana Evolusi@Aspirasi membodohkan pemimpin mahasiswa?

Oleh : Qawiyul Amin*

Anda tahu bagaimana Evolusi@Aspirasi UTM membodohkan calon-calon mereka dalam pilihanraya kampus lepas?

Penulis merujuk kepada Pilihanraya Kampus UTM 2008, dimana sejumlah calon tangkap muat telah dihantar oleh Evolusi@Aspirasi untuk mewakili kumpulan mereka.

Jika diteliti, calon-calon yang betanding di kerusi umum yang dihantar oleh Evolusi@Aspirasi adalah berjumlah seramai 16 orang manakala 6 calon mewakili Pro Mahasiswa dan seorang calon bebas.

Apakah tujuan Evolusi@Aspirasi melambakkan calon-calon mereka yang cuma ditangkap muat oleh pengetua-pengetua kolej sedangkan kerusi umum yang dipertandingkan hanya 10 kerusi? Adakah ada agenda tersembunyi atau ada tangan-tangan ghaib yang cuba mencaturkan calon-calon tersebut? Kesian mereka..

Pada hemat penulis, Evolusi@Aspirasi cuba memperbodohkan bakal pemimpin mahasiswa semasa-mata untuk meningkatkan peratusan kemungkinan mereka memenangi majoriti kerusi umum. Sedangkan calon yang mengalami kekalahan akan terus disisihkan malah langsung tidak dipandang oleh ‘penaja-penaja’ Evolusi@Aspirasi.

Inilah politik murahan Evolusi@Aspirasi yang membodohkan bakal pemimpin mahasiswa.

Dengan menggunakan nama Evolusi@Aspirasi, mereka telah menghantar sebanyak mungkin calon ke dalam pertandingan kerusi umum, maka peluang untuk Evolusi@Aspirasi menang majoriti adalah lebih besar walaupun terpaksa mengorbankan beberapa calon. Penulis juga sangat memahami, ‘arahan dari langit’ yang mengarahkan supaya kemenangan berpihak kepada calon mahasiswa yang pro-kerajaan telah menyebabkan ‘mereka’ bertungkus lumus untuk memenangkan calon tangkap muat itu walaupun terpaksa membodohkan bakal pemimpin mahasiswa.

Sekali lagi, inilah politik murahan Evolusi@Aspirasi.

Evolusi@Aspirasi tidak akan menggugurkan atau mengurangkan calon-calon mereka mengikut jumlah kerusi yang dipertandingkan kerana khuatir calon-calon tersebut akan melompat dan menyokong Pro Mahasiswa. Evolusi@Aspirasi bersama labu-labunya akan terus takut dengan bayang-bayang sendiri, kerana Evolusi@Aspirasi tidak mempunyai suatu agenda perjuangan idealism yang jelas, tetapi cuma mengikut telunjuk ‘penaja-penaja’ yang berkepentingan.

Calon Fakulti

Lambakkan calon Evolusi@Aspirasi di fakulti-fakulti juga turut berlaku.

FPPSM : 4 calon aspirasi untuk merebut 3 kerusi.

FKE : 4 calon Aspirasi untuk merebut 3 kerusi.

FKM : 5 calon Aspirasi untuk merebut 3 kerusi sedangkan Pro Mahasiswa tidak menghantar calon lawan.

FKKSA : 4 Calon Aspirasi untuk merebut 3 kerusi.

FKSG : 4 Calon Aspirasi untuk merebut 3 kerusi.

Di fakulti yang tidak disertai oleh Pro Mahasiswa, jika mereka hanya menghantar 3 orang calon sudah pasti Evolusi@Aspirasi akan menang tanpa bertanding. Apakah agenda Evolusi@Aspirasi untuk pembangunan kepimpinan mahasiswa??

Evolusi@Aspirasi akan menjadi sebuah kumpulan yang mempunyai limpahan wang yang banyak, tapi tetap pengecut untuk bertanding 1 lawan 1 di setiap kerusi yang dipertandingkan. Evolusi@Aspirasi takut nasib tidak menyebelahi mereka yang akan mengakibatkan tiada alasan dan jawapan untuk dihantar ke ‘langit’.

Kepada bakal-bakal calon Evolusi@Aspirasi untuk PRK akan datang, anda akan terus diperbodohkan lagi sekali oleh ‘penaja-penaja’ anda.

Sudah-sudahlah..cukup-cukuplah otak mahasiswa jadi tin kosong. Mahasiswa sekarang bukan senang nak diperbodohkan..

*Qawiyul Amin merupakan salah seorang penulis jemputan yang dijemput untuk menulis dalam ruangan kolumnis blog Pro Mahasiswa UTM.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...