MBMMBI ?


Pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) untuk murid tahun satu mungkin dipercepatkan setahun iaitu mulai 2011.


Dasar baru

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan satu dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) bagi menggantikan PPSMI ketika menjawab soalan Mohd. Nor Othman (BN-Hulu Terengganu) mengenai rasional kerajaan menunggu sehingga 2012.


Kaji

MBMMBI yang bakal dilaksanakan ini sememangnya akan memberi impak yang besar di dalam suasana Pengajaran dan Pembelajaran(P&P) di sekolah, seterusnya mengubah sistem pendidikan di Malaysia. Justeru itu, pengkajian yang teliti perlulah dilaksanakan bagi mengelakkan peristiwa yang sama berulang, ibarat pisang berbuah dua kali.


Harapan

Pendidikan merupakan antara perkara yang perlu dititikberatkan di dalam pembinaan sesebuah negara bangsa. Tambahan pula di negara yang berbilang kaum seperti Malaysia. Melalui sistem pendidikan, perpaduan dan keharmonian negara dapat dikekalkan. Semoga dengan terlaksananya dasar baru ini, rakyat terutamanya dapat terus mengecapi kemajuan di bumi bertuah ini.


Mahsiswa : Kami sokong apa yang benar, kami sanggah apa yang batil.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...