DUGAAN, BALA ATAU PERINGATAN DARIPADA ALLAH??

Gggggggggggggg….. apa yang sedang berlaku ni? Terasa gegaran yang amat pelik. Rupa-rupanya rasa gegaran ini adalah kesan daripada gempa bumi yang terjadi di negara jiran kita, Indonesia. Gegaran ini turut dirasai di sesetengah tempat di Malaysia. Terdapat beberapa orang pelajar mengatakan bahawa kesan daripada gempa bumi ini turut dirasai di universiti kita yang tercinta ini, iaitu UTM. Di Jakarta, gempa bumi yang berukuran 7.6 Richter yang berlaku di Padang pada 30.09.2009 yang lalu, telah menyebabkan ramai yang terkorban dan membawa kepada banyak kemusnahan bangunan. Namun, ia tidaklah sekuat yang dijangka oleh pakar. Adakah ini bermaksud gegaran tersebut masih kecil bagi manusia? Benarkah begitu?????

Menurut seorang pakar geologi, Danny Hilman Natawidjaja dan Institusi Sains Indonesia, tekanan telah pun terkumpul sejak beberapa siri gegaran dalam beberapa tahun yang lalu, di garisan kepingan bumi di bawah bandar yang mempunyai seramai 900 000 penduduk itu. Jadi menurut mereka, hasil dari kajian semenjak 12 tahun yang lalu mendapati bahawa tekanan yang terkumpul seperti itu boleh menyebabkan gempar bumi yang lebih besar berlaku iaitu sehingga melebihi 8 richter dan boleh mencetuskan tsunami. Natawidjaja dan rakan penyelidikannya, Profesor Kerry Seih dari Universiti Teknologi Nayang Singapura percaya bahawa tekanan yang terkumpul itu boleh mencetuskan gempar bumi pada hari kejadian. Astagfirullahal’azim… Subahanallah… Kalaulah perkara tersebut benar-benar berlaku……….

Pada tahun 2004, gempar bumi yang berukuran 9.15 Richter dengan pusat gegaran 600km di utara Padang, telah mencetuskan tsunami yang menyebabkan 232 000 orang terkorban di beberapa buah negara dengan jumlah maut yang tertinggi adalah di Wilayah Aceh. Gempar bumi yang berukuran 8.8 boleh mencetuskan tsunami setinggi 4-10 meter. Walaupun Padang terletak di kawasan gempar bumi yang paling aktif, namun pihak berkuasa bandar tersebut masih gagal membuat persediaan untuk menghadapi bencana itu. Struktur yang telah sedia ada bukanlah direka untuk berdepan dengan gegaran besar dan akibatnya, banyak kerosakan yang amat teruk berlaku.

Akhbar melaporkan hampir 3 000 mangsa dipercayai terperangkap di bawah runtuhan bangunan di Padang, ibu Kota Wilayah Sumatera Barat itu. Gegaran ini mengakibatkan kemusnahan yang teruk berlaku di sebahagian besar Sumatera Barat dengan membawa kerosakan kepada kemudahan-kemudahan awan dan kira-kira 500 buah bangunan termasuk rumah, hotel dan pusat membeli belah. Cuba kita bayangkan sebuah hotel 4 tingkat telah menjadi 1 tingkat di mana tingkat ke 4 bangunan tersebut menjadi ground floor.
Lebih kurang 100 orang mangsa dipercayai terhimpit di celah-celah runtuhan lantai, bumbung dan dinding hotel Ambancang, 50 orang murid masih tertimbus di bawah tanah runtuh yang menenggelamkan sekolah mereka di Desa Tandidek, Pariaman dan 200 orang lagi masih hilang, juga dipercayai tertimbus runtuhan dua bukit di Petamuan, Padang Pariaman.
Cukup menyayat hati apabila melihat satu persatu bala yang diturunkan oleh Allah SWT kepada manusia pada hari ini. Daripada sekecil-kecil bala sehinggalah sebesar-besar bala yang telah menakutkan dan menyeksakan kehidupan kita. Juga, memedihkan perasaan kita dan memilukan hati nurani kita semua. Adakah semua bala yang diturunkan hanya sekadar bencana alam semata-mata ataupun masalah kebersihan yang tidak dijaga dan mengundang penyakit atau virus? Hanya orang yang berfikir, menghayati, insaf dan merenung sahaja yang akan mengetahui jawapannya. Firman Allah yang bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan atau bala bencana maka ia adalah disebabkan oleh apa yang kamu lakukan perbuatan salah dan berdosa dan dalam pada itu Allah memaafkan sebahagian daripada dosa kamu” (As-syura; 30).

Seramai 356 orang warga Malaysia termasuk para pelajar telah dibawa pulang ke tanah air dengan bantuan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). Kebanyakan daripada mereka terdiri daripada jurusan perubatan di Universiti Andalas, Padang. Manakala lebih kurang 30 orang pelajar lagi mengikuti pengajian agama di Universiti Iman Bonjol di Lubok Lintah yang juga terletak di Padang. Bagaimanakah nasib dan masa depan mereka selepas ini???? Masih dalam perbincangan mesyuarat jemaah menteri lagikah???

Bantuan kemanusian amatlah diperlukan bagi menbantu proses pencarian mangsa-mangsa yang tertimbus di dalam runtuhan bangunan amnya. Bahkan pihak UTM sendiri turut menghantar 14 sukarelawan ke Padang untuk memberi bantuan kemanusiaan kepada mangsa bencana gempar bumi. Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa, Prof Dr Mohd Azrai Kassim mengatakan di dalam sebuah laporan akhbar, pasukan yang terdiri daripada mahasiswa dan kakitangan universiti akan menyediakan kemudahan bekalan air bersih. UTM dengan kerjasama Universiti Buang Hatta akan mengenal pasti masalah kritikal yang perlu diselesaikan dengan segera.

Kumpulan yang terbabit diketuai oleh Timbalan Pengarah Unit Tanggungjawab sosial Universiti (USR), termasuklah 2 kakitangan dari Pusat Kesihatan. Tabung bantuan mangsa gempar bumi telah dilancarkan dan akan terus dibuka untuk pungutan dana membantu mangsa. Difahamkan, mangsa-mangsa gempa bumi amat memerlukan bantuan makanan terutama susu tepung untuk bayi serta khemah untuk dijadikan sebagai tempat tinggal sementara mereka. Kumpulan yang dihantar oleh pihak UTM akan membuat pemantuan dan sekiranya perlu kumpulan susulan akan dihantar lagi bagi menyediakan kemudahan untuk jangka masa panjang.

Selain cara tersebut, pihak MSI juga ada mengadakan kutipan dana dengan membuat kutipan derma untuk mangsa gempar bumi pada setiap hari jumaat dan ia masih berjalan sehingga ke hari ini. Disamping itu, kepada sesiapa yang berhasrat untuk menyalurkan atau menyumbangkan sebarang bantuan kepada mangsa Padang bolehlah menghubungi Ustaz Faiz Nordin, Pegawai Pungutan Zakat MSI. Marilah kita bersama-sama meringankan bebanan mereka, “berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul”. Amin..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...