[Bajet 2010] Apa saranan Mahasiswa?



Kuala Lumpur 23 Sept - Pembentangan Bajet 2010 telah berjalan dengan jayanya di Dewan Rakyat hari ini. Bajet 2010 yang dibentangkan oleh DATUK Seri Najib Tun Razak diselaraskan dengan tema '1 Malaysia'. Pembentangan Bajet 2010 dilihat sebagai pemberi nafas baru kepada keadaan ekonomi Malaysia pada tahun depan. Pelbagai inisiatif telah diambil untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi Malaysia.

maklum balas

Tun Dr. Mahathir telah memberi sedikit maklum balas yang berkenaan yang Bajet 2010 yang berkaitan dengan pelaburan langsung asing (FDI) dan pakej rangsangan ekonomi. "FDI yang berintensifkan buruh perlu dikaji semula kerana, ia tidak membantu kita," katanya. Pakej rangsangan yang telah dilancarkan sebelum ini pula memerlukan audit sebelum memperkenalkan pekaj rangsangan yang baru.

mahasiswa

Apabila melihat Bajet 2010 melalui kacamata seorang mahasiswa, apakah respon kita terhadap belanjawan yang bakal menentukan masa depan negara yang kita cintai? Adakah kita sekadar berterima kasih dengan komputer riba yang berharga RM 1,200 yang bakal dibekalkan kepada mahasiswa yang berkelayakan. Itu sudah semestinya, tetapi kita mestilah menilai fenomena ini dengan skop yang lebih luas.

kritikal

Sebagai mahasiswa yang menjadi cermin pemimpin, kita perlulah menilai Bajet 2010 ini dengan secara lebih kritikal atau lebih mendalam. Apakah kesan belanjawan ini dalam jangka masa pendek dan juga panjang contohnya. Apakah signifikan belanjawan ini kepada rakyat bandar dan luar bandar dan pelbagai lagi persoalan yang dapat membantu menjadi penilai dan penimbang keatas sesuatu keputusan kerajaan.

sedia

Proses ini dapat dilihat sebagai proses pembelajaran yang tidak formal yang dapat menyediakan mahsiswa sebagai pemimpin masa hadapan. Selain pemimpin, mahasiswa juga bakal dilabel sebagai sumber tenaga mahir dan modal insan yang berkualiti dan hal ini, sedikit sebanyak bakal menentukan nasib negara ini suatau masa nanti.

Mahasiswa : kami usaha dan kami amal.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...