Mahasiswa UTM semakin berani bersama Pro Mahasiswa, Tahniah!! - Pengerusi Pro M

UTM Skudai, 17 Jan : Kehangatan pilihanraya kampus UTM semakin dirasai oleh mahasiswa khususnya penggerak Pro Mahasiswa UTM mahupun Evolusi sendiri.

Pertembungan dua kelompok mahasiswa ini dilihat sebagai pertembungan dua entiti yang mempunyai gaya dan cara tersendiri. Pertembungan ini telah mendapat perhatian daripada mahasiswa yang menjadi penilai kepada situasi yang berlaku. Kesan kepada penilaian ini akan diterjemahkan dalam kertas undi sedikit masa lagi.

Pro Mahasiswa setakat ini telah dijemput oleh banyak pihak sama ada melalui persatuan mahupun individu untuk mendapatkan penjelasan berkenaan gagasan perjuangan yang ingin dibawa. Dan dalam siri pertemuan tersebut, beberapa kumpulan dan individu mula menyatakan kesediaan untuk menyertai Pro Mahasiswa.

Kesediaan mereka untuk bersama adalah atas dasar keyakinan bahawa Pro Mahasiswa dapat membawa satu kelainan dalam gagasan baru kepimpinan di peringkat kampus UTM. Solidariti diperingkat Pro Mahasiswa kampus IPT seluruh negara juga dilihat sebagai satu “signal” bahawa perjuangan Pro Mahasiswa adalah satu keseriusan.


Justeru, beberapa individu dari kalangan MPP Evolusi yang bertanding pada pilihanraya kampus lepas dan Jawatankuasa Mahasiswa (JKM) Kolej yang baru dilantik telah bersedia untuk mengisytiharkan diri sebagai Penggerak Pro Mahasiswa manakala individu yang terlibat dalam JKM kolej telah bersedia untuk meletakkan jawatan untuk bertanding atas tiket Pro Mahasiswa. Perkara ini telah disampaikan kepada Ketua Jentera sendiri, Saudara Mohd Amin Bin Mohd Hamami.

Mungkin ini adalah penterjamahan kepada suara tidak puas hati mahasiswa terhadap sekatan yang dilakukan terhadap Pro M dan sikap pilih kasih pihak pentadbiran mahupun campur tangan daripada pihak pengetua dalam soal pilihanraya kampus mahasiswa.

“Kami masih memberi ruang kepada beberapa orang individu tersebut untuk berfikir sebelum melakukan tindakan ini. Namun, di peringkat Pro Mahasiswa kami sangat mengalu-alukan semua mahasiswa untuk bersama-sama dalam perjuangan kami” Jelas Saudara Amin.

Tambah beliau lagi, “Dalam sedikit masa lagi, kita akan umumkan siapa mereka. Diharapkan ini akan lebih meyakinkan semua mahasiswa tentang kepimpinan mana yang sepatutnya mereka pilih pada pilihanraya kampus akan datang.”

Salah seorang individu daripada JKM Kolej yang bakal bertanding atas tiket Pro Mahasiswa menyatakan keputusan yang dibuat adalah nekad atas kesedaran diri sendiri dan bukanlah atas paksaan mana-mana pihak.

“Mahasiswa UTM semakin berani bersama Pro Mahasiswa, Tahniah!!. Oleh itu, saya mempelawa kepada semua Mahasiswa UTM untuk bersama-sama kami dalam memperjuangkan hak mahasiswa yang lain.

"Saya tahu, pihak evolusi memberi memberikan anda baju secara percuma tapi tidak mengapa, anda ambillah. Namun, apabila tiba masa mengundi bakal kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar kelas, berfikirlah secara bijak dan matang sebelum mengundi kerana anda adalah mahasiswa yang sudah boleh menilai.”
kata Saudara Azim, Pengerusi Pro Mahasiswa UTM semasa ditemui dalam Forum Isu-Isu Islam Mutakhir anjuran PMIUTM sebentar tadi.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...