Manifesto Umum ProMahasiswa UTM - Kepimpinan

Satu platform kepimpinan yang lebih matang, dinamik dan responsif dalam mendepani massa dalam isu-isu pada peringkat kampus, nasional dan antarabangsa.

Huraian:

Pemimpin merupakan teras dalam sesebuah koloni dalam membawa halatuju masyarakat yang dipimpin ke arah kecermelangan bagi segenap ruang lingkup kepimpinannya. Secara khususnya, kepimpinan mahasiswa diertikan sebagai kepimpinan yang diasaskan oleh rasa tanggungjawab untuk menjaga kemaslahatan umum. Ia juga dikatakan sebagai medan latihan sebelum terjun ke medan sebenar.Jika sekarang kita dikelilingi rakan-rakan mahasiswa/i yang sama tahap keintelektualannya,cuba bayangkan bila kita berada di pentas dunia realiti , kita akan berhadapan dengan pelbagai lapisan masyarakat yang berbeza latar belakang dan inilah liku-liku kehidupan serta cabaran yang harus kita tempuh sebenarnya.Jika tidak disambut cabaran dalam kampus ini,BILA LAGI UNTUK MENGUJI KEMAMPUAN KITA UNTUK MEMIMPIN?.Bukankah setiap dari kita adalah pemimpin. Pada ketika ini kita tiada pemimpin, diri inilah adalah pemimpin diri bagi menuju era kepimpinan yang lebih besar.Walaupun tiada daya dan kekuatan, namun kita kena menjadi kuat menghadapi. SIAPA LAGI HENDAK MEMIMPIN KALAU BUKAN KITA YANG MULA MEMIMPIN.

Pada peringkat Pro Mahasiswa UTM,kami menyediakan satu platform kepimpinan yang lebih matang, dinamik dan responsif dalam mendepani massa dalam isu-isu pada peringkat kampus, nasional dan antarabangsa.. mahupun isu-isu kampus yang seharusnya diambil cakna oleh pihak pentadbiran universiti demi menjaga kelangsungan kebajikan mahasiswa/i secara menyeluruh. Dalam erti kata lain, kita cuba mewujudkan suasana yang lebih harmoni dan dekat di hati antara mahasiswa/i dan pihak pentadbiran sekaligus dapat menjana sinergi dalam memacu gagasan tranformasi kreatif dan inovasi yang disuarakan oleh ayahanda NC,Prof Dato’ Dr Ir Zaini Bin Ujang.

Selain mengagendakan pelaksanaan pelan tranformasi pembangunan mahasiswa dan sebagainya,kami amat komited dalam memperjuangkan sekaligus melindungi hak mahasiswa tanpa mengira bangsa dan agama di bawah satu payung kesejagatan mahasiswa terpimpin.Semua mahasiswa berhak menyatakan keperluan asasinya sebagai mahasiswa selagi mana tidak bercanggah dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti,Perlembagaan Malaysia serta Deklarasi Universal tentang Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.Apalah ertinya sebuah universiti tanpa MAHASISWA. Apalah pula ertinya mahasiswa tanpa NILAI DAN KEGIATAN KEMAHASISWAAN yang sederhana.

Sebagai wadah kepimpinan yang telus serta berintegriti, kami juga amat komited untuk memperkasakan mahasiswa dengan elemen yang baik dalam sebuah ekosistem akademik yang lebih bersifat ’mesra siswa’. Ini bagi menjamin ketidaktandusan kepimpinan pada masa akan datang tanpa mengira apa jua lapangan sekalipun sama ada persatuan-persatuan,kelab-kelab mahupun Jawatankuasa Kolej Mahasiswa di kolej-kolej. Kami tidak mahu wujudnya sikap ’kita-kita je’ atau suatu kelompok eksklusif di kalangan mahasiswa/i yang langsung tidak dapat dicapai mahupun didekati oleh mahsiswa/i amnya di UTM ini.Ingat kita semua SERUPA tapi yang membezakan adalah ILMU,MENTALITI serta KEMATANGAN kita sebagai mahasiswa terpilih untuk berada di gedung ilmu ini.

Dalam melahirkan waris kepimpinan yang baik, kita perlu bersama menyingsing segala kekuatan yang ada dalam mencorakkan gaya kepimpinan yanag akan mentadbir negara ini pada masa akan datang. Dalam hal ini, golongan mahasiswa seharusnya mengekalkan status serta identiti yang diberikan oleh masyarakat sejak dari awal 30an lagi bahawa mereka telah dinobat sebagai jurubicara masyarakat, penerus kepimpinan mampan dan penyala obor ummah.

Justeru itu, di universitilah antara platform yang terbaik dalam mengasah bakat kepimpinan dan mempertajamkan kemahiran –kemahiran yang boleh dijadikan sebagai senjata ampuh dalam mempertahankan dan menjaga negara mahupun kampus tercinta ini dari sebarang ancaman mara bahaya serta anasir-anasir kebencian akan kesatuan di bawah nama MAHASISWA.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...