Pembubaran Majlis Perwakilan Pelajar UTM sesi 08/09


UTM Skudai, 20 Jan
: Majlis Perwakilan Pelajar UTM bagi sesi 08/09 dibubarkan hari ini bagi membolehkan Pilihanraya Kampus diadakan.

Sehubungan dengan itu, notis makluman berkenaan tarikh dan undang-undang pilihanraya kampus pada tahun ini telah ditampal di semua kolej dan fakulti. Penamaan calon akan berlangsung pada 25hb Januari 2010 manakala proses pengundian akan dijalankan pada 28hb Januari 2010.

Sebanyak 51 kerusi bakal dipertandingkan yang mana 10 kerusi merupakan kerusi umum, 36 kerusi fakulti UTM skudai manakala 5 lainnya dipertandingkan di UTM international city campus Kuala Lumpur.

Kerusi yang dipertandingkan pada tahun ini bertambah sebanyak 6 kerusi berbanding tahun-tahun sebelumnya yang hanya mempertandingkan 45 kerusi bagi kampus Induk UTM Skudai dan kampus UTMKL disebabkan pertambahan 2 fakulti baru di UTM Skudai.

Tempoh bagi calon membeli borang dan mengurus pada tahun ini juga dilihat agak singkat berbanding pilihanraya kampus yang lepas kerana calon-calon hanya mempunyai lebih kurang 3 hari untuk melengkapkan semua dokumen dan pengesahan yang diperlukan.

"Saya tidak tahu kenapa universiti memberi ruang masa yang begitu pendek kepada mahasiswa untuk menyiapkan segala perkara ini kerana kita mahasiswa mempunyai ruang masa yang terhad untuk mengurus perkara ini disamping perlu melaksanakan tanggungjawab akademi juga." Jelas Pengerusi Pro Mahasiswa, Saudara Nur Azim Fahada yang juga bakal bertanding pada semester kali ini apabila ditanya berkenaan tempoh masa untuk melengkapkan borang.

Saudara Mohd Amin, ketua jentera Pro M juga sempat dihubungi untuk mendapatkan respon berkenaan masa kempen yang agak singkat pada kali ini. Beliau berkata,"Kami diperingkat Pro Mahasiswa akan cuba mengatur strategi bagi memastikan kempen yang kami jalankan berkesan walaupun pada pandangan saya, tempoh masa yang singkat ini adalah tidak wajar dan agak sukar untuk kami sampai kepada semua mahasiswa, tapi kami akan cuba sebaik mungkin."

Pembubaran MPP pada hari ini menandakan bahawa gendang pilihanraya kampus telah mula dipalu. Pro Mahasiswa berharap PRK kali ini berlaku dengan telus dan adil walaupun sebelum ini pelbagai diskriminasi yang telah dilakukan kepada pihak kami. Sekian.

Student Power!!!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...